Huisstijlen

Wat is nou een correcte omschrijving van het woord ´huisstijl´? Daar weet niemand echt concreet antwoord op te geven. Om u toch een goed beeld te geven zijn wij hier uitgebreid op in gegaan. Een huisstijl van een bedrijf bestaat uit diverse onderwerpen die ieder op elkaar dienen te zijn afgestemd. Dit is van belang doordat dit juist het imago bepaald dat u voor ogen heeft bij de realisatie van uw bedrijf. Wanneer u alle belangrijke factoren van uw organisatie overeen laat komen met uw organisatie straalt dit uiteraard veel meer vertrouwen uit naar de klant. Op deze manier leren zij uw bedrijf veel beter kennen, wat betekent dat zij ook sneller een idee krijgen waar uw organisatie precies voor staat. Het kent daarnaast ook voordelen voor de werknemers, want wanneer werknemers bekend zijn met de huisstijl resulteert dit bijvoorbeeld in meer structuur intern.

Passende huisstijlen

Het is van groot belang dat uw huisstijl op een professionele manier wordt getoond zodat de identiteit van uw bedrijf op een juiste manier naar de buitenwereld wordt getoond en het ook intern zorgt voor structuur. Het goed invoeren van een huisstijl lijkt een gemakkelijk klusje, maar schijn bedriegt. Het is een proces dat de nodige expertise vereist en het kent een langdurig proces dat voltooid moet worden om het goed online te krijgen. De introductie van een huisstijl is enorm complex doordat een groot deel van de klanten op de hoogte moet worden gebracht. Daarnaast moet het bedrijf continu hun huisstijl blijven onderhouden om de kwaliteit hoog te houden.

Identiteitsstructuren

Een huisstijl kan binnen verschillende identiteitsstructuren worden gerealiseerd.

Monolitische identiteit

In deze vorm van identiteitstructuur wordt er door een enkele organisatie maar één naam en één huisstijl gebruikt voor alle activiteiten die onder de organisatie vallen. De klant ziet alle toepassingen als een geheel, wat ervoor zorgt dat de organisatie sneller een eenvoudiger kan groeien. Een nadeel dat hier tegenover staat is het feit dat wanneer een afdeling van de website slecht loopt, dit ook effect heeft op de gehele organisatie.

Semi-monolitische identiteit

Een semi-monolitische identiteit kent enorm veel samenhang met een monolitische identiteit. Het grote verschil tussen beide identiteiten is het feit dat vele organisaties met een semi-monolitische identiteit ook 'subbrand' hebben. Dit betekent dat zij een groter onderscheid hebben in de producten en/of diensten die zij aanbieden. Wat organisaties niet moeten vergeten is dat zij de producten wel gerelateerd moeten houden, want dit kan anders verwarrend zijn voor de klant.

Endossement-identiteit/ afzender-identiteit

In deze identiteit wordt er veel gebruik gemaakt van zowel een hoofdmerk als een afzendermerk. Hierbij wordt de bedrijfsnaam van het product in veel gevallen als een afzendermerk gezien. Dit betekent dat de garantie van het hoofdmerk via een achtergrondrolletje wordt weergegeven. Dit resulteert voor het bedrijf is diverse voordelen doordat het beide bedrijven een betere positie kan geven.  Daarnaast is het introduceren van een nieuw product veel gemakkelijker omdat de afzender merken al snel worden herkend door de klant, wat automatisch resulteert in meer vertrouwen.

Multibranded

Bij multibranded gaan twee merken met elkaar samenwerken wat betekent dat beide namen op een product komen te staan. In veel situaties gaat het om bedrijven die beide affiniteit hebben met een bepaald onderwerp en ook een gelijkwaardig merk onderhouden. Bedrijven kunnen door de samenwerking optimaal profiteren van de bekendheid die ze hebben en ze kunnen het kostenplaatje gemakkelijk delen.

Merken-identiteit

Een andere bekende vorm van een identiteit is de merken-identiteit. Deze identiteit heeft meerdere merken onder zich die ieder los van elkaar staan. Wanneer deze merken groter worden krijgen zij in veel gevallen subbrands onder zich. Een voordeel van een merk-identiteiten is dat het merk op eigen voeten staat en om die reden niet beïnvloedbaar is door de resultaten van andere bedrijven. Een nadeel dat hier tegenover staat is dat het kostenplaatje van deze identiteit vrij hoog uit kan vallen, wat betekent dat deze identiteit niet geschikt is voor de kleinere ondernemingen.

Er zijn diverse verschillende identiteiten die een bedrijf kan aanmaken wat betreft het prijs geven van een huisstijl. Tevens zijn er diverse manieren om de huisstijl over te dragen naar de klant. Bekijk dus te alle tijden welke manieren voor u de beste resultaten opleveren.